? ??????????????Splatter Pattern? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??64 Grabs Today. 2180 Total Grabs
. ??????Get the Code?? ?? ?????Subtle Flowers? ????? ?????? ???Rating: 4.1 (184 Ratings)??64 Grabs Today. 34077 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ????1?? ???????Kiss Me One Last Time? ????? ?? CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS ?

torsdag 2 juli 2009

Känner mig hyfsat grön...

När det gäller de här rackarns kaninerna.
Nog för att jag har haft hundar, katter, marsvin, hamster, gerbiler, salamandrar & fiskar. Men kanin, det är första gången. Känner att ja har så himla mkt frågor, så nu sitter ja å letar efter ett kaninforum som verkar seriöst...
I går såg jag att den lilla hade några blodstänk (tror jag åtminstone att det var) i pälsen. Tänkte att de kanske har rykt ihop, men jag hittar fasen inget sår. Möjligen att det är ett pyttelitet i ena örat, för där är det en rätt stor blodfläck.
Men det känns så himla långsökt, de ligger nästan alltid tätt intill varann och verkar vara dödspolers. Och jag litar på uppfödaren som sa att de kommer att funka ihop, hon har så pass mkt erfarenhet och verkar så seriös, så jag tror inte att hon skulle ljuga om det. Dessutom så var jag så pass tveksam till en början just pga att de var två, men hon sa att de är så pass bra kompisar, så hon ville inte sälja dem en och en. Då bör de ju vara vänner, eller? Kan de ge varann tjuvnyp ändå, eller måste jag skilja dem åt? Bilden nedan är tagen efter att jag hittade blodet (som synes), känns inte som två ninisar som nyss har slagits. Eller?


E lite brydd över hygienen oxå... :-P
Brukar långhåriga ninisar ha hela rumpan ihoptovad me pink (den stora e värre) eller e d bara ja som har haft oturen å få 2 lortgrisar? ;-) Känns inge fräscht å sitta å klappa dem när man måste byta kläder sen för man stinker piss... =(
Dessutom så pinkade de (åtminstone den lilla) i höhäcken, så den har jag plockat bort. Känns meningslöst att ha en höhäck som tar upp en hel långsida, när de ändå sitter å pinkar i den...
De verkar inte va lika renliga som många andra kaniner, de pissar å skiter i hela buren, tom inne i huset å ett par ggr har de gjort det matskålen oxå...
Å d här me att släppa dem lösa inne så de får lite motion, när 17 kan man börja med det? Det känns inte riktigt som att de är tillräckligt tama ännu för att jag ska våga... De springer alltid undan när man ska fånga dem i buren, men väl i famnen så är de ganska lugna. Den större är iofs liiite hispigare, henne får man se till att hålla i. Lillan e ganska nyfiken och vill gärna upp i ansiktet å nosa. =)

Å sen så låter de... Främst den större. Hon lixom kuttrar när jag klappar henne, men även när hon halvsover i buren. Mysljud eller är det negativt?
Hmm... Mkt frågor blir det, ja e inte van att va så här dåligt påläst om ett djur ja har... =(

5 kommentarer:

  1. Jaha du, var ska jag börja

    När det gäller att ha ett hörn som toalett så går det fortare om de är en och en, det är ju inte säkert att de är överens om vilket hörn som är "rätt". Även om de är ensamma så kan det ta ett tag om buren är liten så att det sprids omkring när de rör sig. Spara lite smutsigt strö i ett hörn när du städar så kan du kanske lära dem vilket hörn som är toa.

    Sen är det så at två honor som bor ihop kan markeringskissa på varandra när de är könsmogna vid 4-6 månader. Kaniners kiss har färgen av allt från mjölkvit till blodröd utifrån vad de äter verkar det som. Jag tycker mig också se att det kiss de markerar med är oftast rött.

    Kaniner blir oftast tamare om de är ensamma och om de hae människor som håller dem sällskap och de bor inne så kan de gott vara ensamma eller i varsin bur brevid varandra.

    Jag skickar en text till dig som kaninungeköpare får när de köper en ninis av mig.

    Ha de! // Maria

    SvaraRadera
  2. Vad spännande, jag hade ingen aning om att de kan revirpinka på varann! =) De är 4 mån i morgon.

    SvaraRadera
  3. jag skulle inte sära på dom om jag vore du. känns ju väldigt grymt när de är vana vid varandra. håll på med dom mycket och när du släpper dom så gör det på ngt ställe som du kan stänga igen så du inte behöver jaga dom när du ska ta dom igen. typ markus rum eller ngt.

    SvaraRadera
  4. Nä, jag VILL verkligen inte sära på dem, det gör jag bara om de inte går ihop. Det känns viktigare att de har sällskap av varandra, än att de blir riktigt tama.
    Funderar på om jag kan stänga glasdörren å dörren till köket, det borde ju funka...

    SvaraRadera
  5. Hej Petra
    Jättesöta kaniner :) Själv har jag två honor av blandras med uppåtstående öron, kära familjemedlemmar.

    Jag har en favoritsida som jag har använt mig mkt av. Gå in på http://djur.just.nu och så får du sen klicka dig fram till just kaninhörnan.

    Lycka Till med kaniner och allt annat!

    SvaraRadera